TRACKING
PL EN

ATC Cargo na Jedwabnym Szlaku

Worldwide Logistics Group, największy prywatny operator logistyczny w Chinach, został akcjonariuszem największego polskiego operatora logistycznego, ATC Cargo SA. W lutym chiński koncern odkupił od TFI PZU pakiet 7,54% akcji polskiej firmy.

 

Nowy udziałowiec zamierza wraz ze spółką ATC Cargo stworzyć centrum operacyjne dla ekspansji Grupy w Europie. Jest to praktyczne przełożenie dla idei nowego Jedwabnego Szlaku w regionie. Obie spółki pozycjonują się jako wspólna grupa logistyczna, mocno rozpoznawalna na globalnym rynku logistycznym. Wedle danych szacunkowych znajduje się w pierwszej dwudziestce największych operatorów logistycznych na świecie.

– Polskę traktujemy jako pierwszy etap rozwoju naszej obecności na rynkach europejskich. Nie bez znaczenia jest położenie geopolityczne Polski. Ten kraj ma potencjał, by stać się logistycznym sercem Europy, a my zamierzamy skorzystać z tych możliwości – powiedział podczas konferencji prasowej Jacky Lim, prezes Worldwide Logistics Group. – Mamy nadzieję wspólnie z ATC Cargo stworzyć platformę, która umożliwi nam rozwój naszej działalności w całej Europie. Chcemy wzmacniać naszą pozycję w tych krajach, w których już obecnie działamy.

Polska, nie tylko ze względu na położenie geopolityczne, została wybrana na centrum operacyjne ekspansji Grupy w Europie. Artur Jadeszko, prezes ATC Cargo SA, podkreśla że Polska ma szansę stać się nie tylko krajem tranzytowym, ale także centrum dystrybucji i budowania dalszych relacji handlowych na terenie Unii Europejskiej.

– Nowy Jedwabny Szlak jest przede wszystkim olbrzymim projektem infrastrukturalnym. Nie możemy się koncentrować i patrzeć na to zagadnienie tylko przez pryzmat aktualnych połączeń kolejowych z Chin do Europy. To jest projekt rozpisany na dziesięciolecia, konsekwentnie realizowany dopiero od 2013 roku i tutaj Polska może być jego olbrzymim beneficjentem z uwagi na położenie geograficzne – ocenia prezes ATC Cargo.

WWL posiada 45 oddziałów i przedstawicielstw na terenie całego świata, w tym m.in. w Australii, Tajwanie, Indiach, Wietnamie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Tajlandii, USA i w Turcji. Zajmuje się międzynarodowym frachtem morskim i lotniczym, transportem kolejowym, magazynowaniem czy usługami e-commerce. Swoim zasięgiem obejmuje 160 krajów.

Chiny są najważniejszym partnerem handlowym dla Unii Europejskiej. Eurostat szacuje, że średni obrót handlowy Państwa Środka ze Starym Kontynentem przekracza miliard euro dziennie. W latach 2006–2016 eksport do Chin wzrósł niemal trzykrotnie, import zaś o 76%. Dla porównania udział Stanów Zjednoczonych w przywozie towarów do UE-28 był o prawie 6% niższy.

W 2017 roku, jak wynika z danych Głównego Urzędu Celnego ChRL, wymiana gospodarcza Polski i Chin przekroczyła 21 mld dol. Dominuje import z Chin, to ok. 18 mld dol., ale wzrósł też polski eksport – do poziomu 3,3 mld dol. I jest najwyższym wynikiem w historii.

– Kiedyś mówiliśmy o przewadze chińskiego eksportu do Europy Zachodniej, ale od kilku lat ta tendencja zaczyna się odwracać – coraz więcej produktów z Europy trafia do Chin. Są to zwłaszcza produkty żywnościowe oraz produkty z segmentu luksusowego. Z Polski sprowadzamy bardzo dużo żywności, w tym jabłka i mięso – podsumowuje prezes Worldwide Logistics Group Jacky Lim.

Dla ATC Cargo współpraca z WWL to duża szansa na rozwój. Polski rynek logistyczny jest bardzo rozdrobniony, a dzięki kooperacji z chińskim koncernem polska firma może zwiększyć swój udział na rynku. Łatwiej będzie też wyjść jej na rynki zagraniczne.